- Geschreven door: VLEEMO
Van korte dagtochten tussen de Rupel en de Schelde naar zeiltochten over de hele Noord- en Oostzee, de T/S Rupel neemt u mee in zijn rijkelijk stukje geschiedenis! vzw De Rupel is een educatief en sociaal project rond maritieme traditie, erfgoed en ontdekking. Men helpt bouwen aan de persoonlijkheid van probleemjongeren en leert hen een aantal vaardigheden waarmee ze aan de slag kunnen op de arbeidsmarkt. Het schip maakt ook korte therapeutische tochten met mensen met een mentale of fysieke beperking.
Het zeilschip is oorspronkelijk een initiatief van vzw de Steenschuit die langdurig werklozen een traject aanbood naar re-integratie in de arbeidsmarkt. Later nam VDAB het schip over om in te zetten voor promotie van interimactiviteiten. Vanaf 2018 is de T/S Rupel in eigendom van vzw De Rupel en dient het voor sociale en educatieve doeleinden. TS staat voor Training Ship, een internationale registratie van schepen die aan “sail training” doen.
Tall Ships Races
Het team van vrijwilligers verzorgt reizen langsheen de Noord- en Oostzee en de Europese kustgebieden van de Atlantische Oceaan. Zeevaartscholen kunnen voor opleidingen op het zeilschip terecht. Sinds enkele jaren vaart de T/S Rupel met jongeren in de Tall Ships Races waarbij ze reeds heel wat mooie prijzen behaalde. Op buitenlandse evenementen zoals Sail Amsterdam en Sail Calais was de TS Rupel iedere keer opnieuw een streling voor het oog.
- Geschreven door: VLEEMO
Bezoekers trokken het voorbije weekend naar ‘Watt’s Next’ aan het Havenhuis in Antwerpen. Wie meer wilde weten over hoe de Antwerpse haven, VLEEMO en partner Wind aan de Stroom werken aan de groene energie van morgen kon dit ontdekken op de interactieve tentoonstelling 'Watt's Next?' op 23 en 24 maart. Men kreeg de unieke kans om via Virtual Reality een windturbine te beklimmen tot in de gondel en wieken en kon aan boord stappen van de Hydroville, de passagiersboot op waterstof van de Antwerpse rederij CMB. Ook de Energy Observer meerde voor een week aan in het Kattendijkdok, dit is het eerste vaartuig ter wereld op waterstof, aangemaakt uit zeewater en geproduceerd met de energie van 130 m² zonnepanelen en 2 windturbines.
Van fossiele brandstoffen naar groene energie
Het bezoek van de Energy Observer zette energietransitie in de schijnwerpers. Eenvoudig gezegd: de overgang van energie die we halen uit olie, gas, steenkool en andere fossiele brandstoffen naar duurzame, groene energie uit onder meer zon, wind en water. Het doel: evolueren naar een wereld arm aan CO2 en fijnstof. Port of Antwerp speelt daarin een belangrijke rol. Als knooppunt van water- en snelwegen, spoorlijnen en pijpleidingen wordt er energie ingevoerd, geproduceerd, opgeslagen, uitgevoerd en verdeeld. Nieuwe, alternatieve energiebronnen worden er getest. Een mogelijke sleutel? Waterstof als energiebron voor de toekomst is een belangrijke schakel in de toekomst van Port of Antwerp.
Lees meer: Een windturbine beklimmen? Dat kon op 'Watt's Next?'!
- Geschreven door: Vleemo
Wil je meer weten over hoe de Antwerpse haven, Vleemo en partner Wind aan de Stroom werken aan de groene energie van morgen? Kom dit dan ontdekken op de interactieve tentoonstelling 'Watt's Next?' op 23 en 24 maart aan het Havenhuis! Je krijgt de unieke kans om via Virtual Reality een windturbine te beklimmen tot in de gondel en wieken en je kan aan boord stappen van de Hydroville, de passagiersboot op waterstof van de Antwerpse rederij CMB. Neem ook zeker eens een kijkje op de Energy Observer, deze meert dan aan in het Kattendijkdok en is het eerste vaartuig ter wereld op waterstof. Aangemaakt uit zeewater en geproduceerd met de energie van 130 m² zonnepanelen en 2 windturbines.
Van fossiele brandstoffen naar groene energie
Het bezoek van de Energy Observer zet energietransitie in de schijnwerpers. Eenvoudig gezegd: de overgang van energie die we halen uit olie, gas, steenkool en andere fossiele brandstoffen naar duurzame, groene energie uit onder meer zon, wind en water. Het doel: evolueren naar een wereld arm aan CO2 en fijnstof. Port of Antwerp speelt daarin een belangrijke rol. Als knooppunt van water- en snelwegen, spoorlijnen en pijpleidingen wordt er energie ingevoerd, geproduceerd, opgeslagen, uitgevoerd en verdeeld. Nieuwe, alternatieve energiebronnen worden er getest. Een mogelijke sleutel? Waterstof als energiebron voor de toekomst is een belangrijke schakel in de toekomst van Port of Antwerp.
Lees meer: Watt's Next? EnergieFest over de energie van morgen in de haven van Antwerpen!
- Geschreven door: Bart Roggeman, Jobat
Je mag ze gerust acrobaten onder de monteurs noemen: de technici die hoog in de lucht zweven om overal oprijzende windmolenparken aan de praat te houden. Hoogtevrees staat niet in hun woordenboek, wel een job vol uitdagingen.
In de haven van Antwerpen kan je er niet meer naast kijken. Windturbines maken er tegenwoordig deel uit van het landschap. In de zoektocht naar groene, hernieuwbare energie zit windenergie in de lift. Om al die windmolenparken in gang te zetten en te onderhouden, zijn monteurs, veel monteurs nodig. In de haven van Antwerpen, waar Vleemo en Wind aan de Stroom de windturbines ontwikkelen en exploiteren, is dat onderhoud voor een deel in handen van Enercon, een van oorsprong Duitse firma met vestiging in België. “Momenteel hebben we in België 72 monteurs en zoeken we voor projecten in het noorden van het land, zoals Antwerpen en Limburg, een tiental extra krachten”, vertelt Olivier Ménage, co-director van Enercon België en regiomanager Centraal-Europa en Noord-Amerika.
Lees meer: Een uitdagende job voor wie geen hoogtevrees heeft